Bornholm Rundt – Mor og søn på tur

For et år siden får jeg denne skøre men også meget fantastiske ide, at jeg vil gå Bornholm rundt. Jeg har aldrig vandret før, eller noget der minder om det. Den har altid stået på bekvemmelig bilferie. Men efter flere års ferie på Bornholm, får jeg øjnene op for Kyststien. En afmærket rute hele vejen rundt om den skønne ø i søen. (Vi trackede turen til ca. 140 km.) Jeg spurgte min teenage søn om han ville med, og til mit held sagde han, ja. Tanken bag turen var frihed. Bare gå uden for tid og rum med fuld oppakning. Jeg ville nemlig gerne have telt med for at være så uafhængig som muligt. Jeg har lidt fysiske udfordringer, som der skulle tages hensyn til, så planen var at gå omkring 10 km om dagen, og vi havde sat 14 dage af. Så var målet ikke sat for højt, og der var god tid. Det skulle være en oplevelsestur, ikke en overlevelsestur.

Bornholm Rundt - Mor og søn

Fantastiske Bornholm

Bornholm er jo bare fantastisk. Vi får alt det bedste. Fra de rå, barske klipper i nord, til de bløde, hvide strande i syd. Det er svært ikke at blive forelsket. Jeg ved ikke, om man vil betegne den som en begynder rute, men det blev i hvert fald vores første tur. Som begynder synes jeg det var rart at vide, at alt er tæt på. Du får rigtig meget natur, men lige om hjørnet er der både butikker, busser og B&B. Det gav mig, som novice en god tryghed. Jeg brugte året på at researche, alt hvad jeg kunne komme i tanke om. Vablepleje. Hvordan man pakker sin taske. Hvad har man brug for. Hvor kan vi sove. osv. Jeg købte en rigtig god taske og ligeledes støvler, og så begyndte jeg ellers at gå og træne, især stabiliteten omkring mine knæ. Hele forberedelsestiden synes jeg har været fantastisk. Der hvor drømmen bliver gjort til et mål, og man bygger sig selv op til at nå målstregen.

LÆS OGSÅ Fra drøm til virkelighed

Hvor meget skal man have med?

Jeg ved godt at alle siger, man ikke behøver særlig meget med, men vi endte alligevel op på 12 kg i knægtens taske og 16 kg i min. Lidt plus/minus efter hvor meget vand og mad vi havde med. Og mad går der til med en sulten teenager som rejsekammerat. Heldigvis er der jo stort set indkøbsmuligheder hver dag, og vi var gode til at være enige om at nu spiser vi den slags boller, med den slags syltetøj. Selvfølgelig spiste vi også mange fisk. Røget fisk. Der ligger jo et røgeri på hver en havn, og det er bare indbegrebet af Bornholm for mig. Vi er begge to rigtig gode til bare at sidde og nyde stemningen, udsigten og en god is. Alt det er der i overflod af på Bornholm.

LÆS OGSÅ Vandring – hvorfor, hvordan og hvor

Bornholm rundt - Mor og søn på tur

Forventningsafstemning

Inden turen havde vi taget en god snak om hvad vi hver især ønskede af turen. En forventningsafstemning så vi var på det rene med hinanden. Jeg havde ikke lyst til, at det skulle være en sløv teenager og en service mor på tur. Vi skulle være et makkerpar, der begge tog aktiv del i turen, og det må jeg sige min søn virkeligt levede op til. Det har været fantastiskt, som mor, at have ham så tæt på, se sider af ham som jeg ikke ser til daglig. Vi har altid haft et tæt forhold, men ved at tage på sådan en tur sammen, lærte vi virkelig både os selv og hinanden rigtig godt at kende. Det er helt sikkert en oplevelse vi begge to tager med os i vores videre færd.

Den perfekte “nybegyndertur”

Vi gik turen på 11 dage. Hurtigere end forventet, men vejret var perfekt og benene var gode. Vi sov både på campingpladser, i shelter, en baghave og på primitiv teltplads. Der er mange muligheder, og det var dejligt at prøve lidt forskelligt. Vi mødte utrolig mange søde mennesker, uanset hvor vi kom frem. Den støtte og opbakning vi mødte, var virkelig rørende. Vi delte turen, på vores facebook side Walkabout Bornholm Rundt 2018. Det var sjovt på den måde at dele turen med andre, og faktisk fik vi også besøg af en følger på turen. Det var virkelig med til at gøre turen uforglemmelig. Den her tur var helt sikkert kun den første ud af mange, og absolut ikke sidste gang på Bornholm. Hvor er det fantastisk at vi, i vores lille land har sådan en skøn ø.

Forfatter: Pernille Kaas. Årgang ’78. Blogger om at leve med kroniske smerter på Kreakaas.dk.